72 השמות הם כוחות אדירים,שבאמצעותן ביקע משה את ים סוף
השמות הם אנרגיה אדירה כשלכל שם כוח
לשנות מצבים, ולכל שם
כוח שונה.
. הם מייצגים את החיבור שבין העולמות הרוחניים האינסופיים לבין העולם הגשמי, המציאות היומיומית. כל צירוף מחבר אותנו למקור כוח שדרכו אנו מקבלים יכולת לשלוט בכל תחום בחיינו ולשנותו לטובה, להפוך כל קושי לאתגר, ולקבל את כל הטוב שמציע לנו היקום
|
|
את הכתבה ליקטה וערכה לאה שירה גד
שם בן מ"ב
חכמי הקבלה מזהים את שם בן מ"ב עם צירוף האותיות הבא: "אבג יתץ קרע שטן נגד יכש בטר צתג חקב טנע יגל פזק שקו צית",
ומייחסים את התפילה הבאה, שראשי התיבות שלה מרכיבות את השם, לרבי נחוניה בן הקנה: "אנא בכח גדולת ימינך תתיר צרורה
,קבל רנת עמך שגבנו טהרנו נורא ,נא גבור דורשי יחודך כבבת שמרם , ברכם טהרם רחמי צדקתך תמיד גמלם ,חסין קדוש ברב טובך
נהל עדתך, יחיד גאה עמך פנה זוכרי קדושתך, שועתנו קבל ושמע צעקתנו יודע תעלומות"
שם בן ע"ב
במקורות קבליים לעתים הכינוי "השם המפורש" מכוון כלפי "שם בן ע"ב", שהוא שם המורכב מ72 שמות קטנים
שכל אחד בן 3 אותיות, שמורכב משלשה פסוקים סמוכים בספר שמות שכל אחד מהם בן 72 אותיות: וַיִּסַּע מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים
הַהֹלֵךְ לִפְנֵי מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל וַיֵּלֶךְ מֵאַחֲרֵיהֶם, וַיִּסַּע עַמּוּד הֶעָנָן מִפְּנֵיהֶם וַיַּעֲמֹד מֵאַחֲרֵיהֶם: וַיָּבֹא בֵּין מַחֲנֵה מִצְרַיִם וּבֵין מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל, וַ
יְהִי הֶעָנָן וְהַחֹשֶׁךְ וַיָּאֶר אֶת הַלָּיְלָה, וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כָּל הַלָּיְלָה: וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם, וַיּוֹלֶךְ יְהוָה אֶת הַיָּם בְּרוּחַ קָדִים עַזָּה
כָּל הַלַּיְלָה, וַיָּשֶׂם אֶת הַיָּם לֶחָרָבָה, וַיִּבָּקְעוּ הַמָּיִם: (ספר שמות, פרק יד, פסוקים יט-כא)
כהת -כוח לנטרל שליליות
או להבין בדיוק איך ומדוע הם פועלים. כל שעליכם לעשות הוא להביט בהם, ובאורח מסתורי -
כוח אדיר
המציאות היומיומית. כל צירוף מחבר אותנו למקור כוח שדרכו אנו מקבלים יכולת לשלוט בכל תחום בחיינו ולשנותו לטובה, להפוך
כל קושי לאתגר, ולקבל את כל הטוב שמציע לנו היקום.
מהם ע"ב השמות? ביהדות אין לאל שם מאחר ומדובר בדבר שהוא מעבר להגדרה. המילה אלהים מורכבת מהמילים אל,
אלה ואלים כלומר יחיד יחידה ורבים. גם המילה יהוה מורכבת מתפיסת הזמן כאחד- היה, הווה ויהיה. הדבר בא למעשה
להראות שהתפיסה שלנו את הזמן כעבר הווה ועתיד היא אשלייתית כמו גם תפיסת המציאות של נפרדות הדברים -
כל מה שקיים הוא אותו אחד שנמצא מעבר לטוב או לרע או לכל הגדרה אשלייתית אחרת.
לפי המסורת היהודית קיימת נוסחא או שם המהווה את ההגדרה המוחלטת והאחידה של האל. שם זה מורכב מ- 216 אותיות.
מקורו של השם בפסוק מתוך ספר שמות פרק י"ד:
"ויסע מלאך האלהים ההלך לפני מחנה ישראל וילך מאחריהם ויסע עמוד הענן מפניהם ויעמד מאחריהם • • ויבא
בין מחנה מצרים ובין מחנה ישראל ויהי הענן והחשך ויאר את הלילה ולא קרב זה אל זה כל הלילה • • ויט משה את ידו
על הים ויולך יהוה את הים ברוח קדים עזה כל הלילה וישם את הים לחרבה ויבקעו המים".
חלוקת 216 האותיות המרכיבות את הפסוק (שהוא למעשה הפסוק האמצעי של חמשת חומשי התורה), לשלשות נותנת
לנו 72 צרופים של שלוש אותיות. סדור מחדש של אותן שלשות יתן לנו מספר של 216 אותיות . למרות ספורים שונים
המופצים לגבי סגולות או כוחות שונים של אותם צרופי אותיות להלן מובא ההסבר האמיתי: לא קיימת ביהדות שום פרשנות ל
גבי כל אחד מע"ב השמות. אפילו במסורות מאוחרות, בספרי קבלה כמו ספר הזוהר, לא קיימת פרשנות לגבי מהותם
של 72 השמות בנפרד מהסיבה הפשוטה – רק צרוף 72 השלשות בסדר מאוד מסויים יתן לנו את הסוד. ככל הנראה מדובר
בנוסחא שהיא ההגדרה או המכנה המשותף לכל מה שקיים. נוסחא אחת המאחדת את הכל- הסוד שבאמצעותו חסר ההגדרה והצורה הופך לחומר.
פעם בשנה ביום הכיפורים בזמן שבית המקדש היה קיים היה הכהן הגדול מסתגף ולובש לבן. המוני העם היו מחכים מחוץ
למקדש ברחבה. יום זה היה היום היחיד בשנה בו הוא היה נכנס לקודש הקודשים – הדביר, בתוכו נמצא ארון הברית המקורי
ממסעות בני ישראל במדבר. מה שמעניין בכך הוא שהמילה דביר שוות ערך למספר 216 והדביר היה ממוקם מעל אבן השתיה
כלומר אבן התשתית של המקום או היסוד של כל הבריאה כולה. המילה "השתיה" שוות ערך למספר 720 כלומר 72 (האותיות
העבריות משמשות כמספרים ואין אפס באותיות העבריות). הכהן הגדול היה אומר את ע"ב השמות על פי נוסחא סודית שהייתה
עוברת מכהן גדול לכהן גדול בלבד. במידה והכהן היה טהור הוא היה יוצא חי מתוך הדביר וכפי שכתוב במקורות "היו שומעים את
השם המפורש יוצא מפי כהן גדול" . "מה נהדר היה מראה כהן גדול בצאתו מבית קדשי הקדשים". כאשר הכהן הגדול האחרון הומת על ידי הרומאים הסוד אבד.